Stappenplan bij probleem scenario 3
Opmerkingen naar aanleiding van het Handhavingskader
De stappen
Toelichting op het stappenplan
Partijen
Bestuur van de volkstuinvereniging versus de tuinder (het lid van de volkstuinvereniging).
Introductie
Leden overnachten buiten het seizoen op de tuin (niet toegestaan van 1 november tot 1 april ) of bewonen het tuinhuis permanent.
Preventieve acties
De statuten/reglementen, gemeentelijke Kwaliteitseisen, het Omgevingsplan en de regels van de vereniging zijn helder gecommuniceerd en altijd beschikbaar. De vereniging zorgt voor informatievoorziening, bijvoorbeeld via een website of digitale informatie via een e-mail. Er is duidelijkheid betreffende de sancties aan een lid voor het niet voldoen aan de eisen van de gemeente, als de acties van het bestuur niet tot het gewenste resultaat hebben geleid.
Volkstuinverenigingen kunnen via hun reglementen sancties formuleren. De gemeente bepaalt daarnaast de sanctie bij niet-naleving van wet- en regelgeving en richt deze aan degene die het in zijn macht heeft de overtreding te beëindigen.
Dat is de volkstuinvereniging, omdat de gemeente geen juridische relatie heeft met een individuele tuinder. Het is daarom zaak dat alle verenigingen in Statuten of Huishoudelijk reglement een artikel opnemen waarbij eventuele sancties worden verlegd naar de tuinder die zich niet aan de regels houdt.
De sanctie van de gemeente bij illegale overnachting en/of permanente bewoning is volgens de huurovereenkomst en bijlagen, na waarschuwing, 250 euro per nacht met een maximum van 10.000 euro.
Heldere communicatie en beschikbaarheid van informatie is eveneens een belangrijke preventieve actie. Alle leden moeten op de hoogte kunnen zijn van de regels die de gemeente stelt aan de huurovereenkomst met de hele vereniging (dus ook alle leden) en de regels die de vereniging zelf heeft opgesteld. Kijk voor meer info op Goede communicatie.
Toelichting op de stappen
Stap 1 – Informeel gesprek
De eerste stap die gezet wordt is dat een bestuurslid het desbetreffende lid wijst op de mogelijke overtreding van de statuten of reglementen. Dit betreft een informeel gesprek ‘gewoon’ op de tuin. De regel omtrent het niet mogen overnachten in de wintermaanden staat opgenomen in de gemeentelijke Kwaliteitseisen, ook staat de regel vermeld op de online te raadplegen website van de vereniging.
Het is aan te raden dit gesprek met twee bestuursleden te doen en hiervan een schriftelijke bevestiging te sturen.
Stap 2 – Formeel verzoek in gesprek
Wanneer blijkt dat het lid na de informele waarschuwing zich nog steeds niet conformeert aan de regels wordt over gegaan op stap twee. Het bestuur stuurt haar eerste brief naar het lid met een uitnodiging voor een gesprek (brief 1). Dit gesprek dient als een hoor en wederhoor. Hoewel het Burgerlijk Wetboek zelf geen expliciete bepaling over hoor en wederhoor bevat, wordt dit beginsel in veel specifieke wetten en procedures toegepast om een eerlijk proces en een rechtvaardige besluitvorming te waarborgen. In de brief wordt verwezen naar het eerder plaatsgevonden gesprek tussen een van de bestuursleden en het lid. Voor dit gesprek kan er eventueel advies ingewonnen worden bij het platform. Belangrijk is dat er een verslaglegging wordt gedaan van het gehouden gesprek. Het gesprek/ de uitnodiging voor het gesprek fungeert als een eerste waarschuwing. Het is belangrijk om deze waarschuwing formeel aan het einde van het gesprek aan het desbetreffende lid mede te delen. Het valt tevens aan te bevelen om de waarschuwing op te nemen in de bestuursnotelen met de brief als bijlage.
Stap 3 – Formele schriftelijke waarschuwing
Wanneer het lid niks doet veranderen aan de situatie zal het bestuur een standaard juridisch dekkende brief (brief 2) sturen met een waarschuwing, een termijn en waarin de gevolgen worden omschreven. Tevens wordt er in de brief verwezen naar de eerder plaatsgevonden gesprekken en de verstuurde brief. De standaardbrief kan eventueel gecheckt worden door het platform. De brief fungeert als een tweede waarschuwing. Het valt tevens aan te bevelen om de waarschuwing op te nemen in de bestuursnotulen met de brief als bijlage.
Stap 4 – Laatste schriftelijke waarschuwing
Het bestuur stuurt na een periode van 4 weken een tweede juridisch dekkende brief (brief 3) met een waarschuwing en een uitnodiging voor een tweede gesprek. In de brief wordt verwezen naar de eerder verzonden brieven en gesprekken. De brief kan gecheckt worden door het platform en het is weer belangrijk om een verslaglegging te maken van het eventuele tweede gesprek. De derde brief en een eventueel vervolggesprek fungeren als een derde en laatste waarschuwing. Het valt tevens aan te bevelen om de waarschuwing op te nemen in de bestuursnotulen met de brief als bijlage.
Stap 5 – Overhevelen kwestie naar gemeente
Het bestuur stuurt na een periode van 8 weken een brief (voorbeeldbrief 5) waarin de kwestie wordt overgeheveld naar gemeentelijke handhaving met sancties zoals waarvoor in de voorgaande brief werd gewaarschuwd. In de brief wordt er verwezen naar de eerdere brieven en gesprekken. De brief kan eventueel gecheckt worden door het platform. Er wordt contact opgenomen door het bestuur met de gemeente om de kwestie over te dragen. Water en elektriciteit voor de tuin kunnen worden afgesloten als daartoe mogelijkheden zijn.
Eindresultaat
Vereniging heeft voldaan aan haar naleving* en ondervindt geen (reputatie) schade van dit traject.
* De vereniging kan leden die weigeren te vertrekken, niet dwingen. Daarvoor moet een overheidsinstantie ingeschakeld worden die daartoe bevoegd is. In de praktijk blijkt dat de politie hiertoe geen bevoegdheid heeft, dus is handhaving lastig. Verder is bewoning van tuinhuizen ook een maatschappelijke kwestie die niet door de volkstuinverenigingen opgelost kan worden. Er zijn immers te weinig woningen beschikbaar in Rotterdam, dus mensen zoeken alternatieven.
De gemeente kan wel sancties uitdelen (boetes).
Verantwoordelijkheid
De eerste verantwoordelijke is het bestuur van de volkstuin die ervoor moet zorgen dat de regels omtrent het overnachten bekend zijn bij haar leden. De tuinder is vervolgens verantwoordelijk om zich conform de regels te gedragen. Vervolgens is het bestuur verantwoordelijk om de tuinder er op te wijzen. De gemeente kan in beeld komen op het moment dat er wet/regelgeving wordt overtreden.