Probleem scenario 5 – bedreigingen en geweld

Dit scenario geeft helderheid over wanneer er sprake is van ernstige bedreiging waarvoor de politie of BOA’s ingeschakeld moeten worden.

En wanneer het gaat om milde bedreiging waarbij andere stappen genomen worden om tot oplossing van de situatie te komen.

Stappenplan bij probleem scenario 5

bedreigingen en geweld

  • Hieronder een stappenplan bij het handhaven op volkstuinverenigingen van bovengenoemd scenario.
    Er zijn 10 scenario’s met stappenplannen. Dat kan zijn op het niet-naleven van gemeentelijke Kwaliteitseisen (die onderdeel zijn van de huurovereenkomst met de vereniging en waaraan alle leden zich moeten houden), de Statuten en reglementen. Maar ook andere kwesties zoals onenigheid, bedreiging, criminaliteit, verhuur en houtkachels. Kies het juiste scenario.

  • Uitgangspunt is dat alle leden op de hoogte kunnen zijn van de Kwaliteitseisen, Statuten en reglementen (via website of mailing) en dat zij beseffen dat lidmaatschap van de volkstuinvereniging inhoudt dat je je hieraan houdt. Zorg dus voor goede communicatie.

  • Ga in dit stappenplan telkens een stap verder als voorgaande stap niet het gewenste resultaat opgeleverd heeft.

  • Zorg voor goede dossiervorming door vastlegging van gesprekken, archivering van brieven, beslissingen in notulen van bestuursvergaderingen etc. zodat in geval je naar de rechtbank moet, de vereniging sterk staat met een zorgvuldig gevolgd stappenplan en bijbehorende documentatie.

Opmerkingen naar aanleiding van het Handhavingskader

  • In het document Handreiking Handhaving wordt gesproken over een ‘federatie’. Daarmee wordt een overkoepelend orgaan bedoeld waar alle volkstuinverenigingen terecht kunnen voor ondersteuning. Deze federatie is er (nog) niet. Ook wordt gesproken over een ‘juridisch bureau’. Dat is er (nog) niet.
    In de tekst op deze website zijn ‘federatie’ en ‘juridisch bureau’ vervangen door ‘platform’. De meeste volkstuinverenigingen zijn aangesloten bij het Platform Rotterdamse Volkstuinen of de Rotterdamse Autonome Parken. Wellicht kunnen die (tegen betaling) ondersteuning bieden.

  • De gemeente Rotterdam heeft aangegeven dat de Handreiking Handhaving ‘een levend document’ is. Waarschijnlijk kom je dingen tegen die in jullie situatie niet helemaal passend zijn, waarvoor een betere oplossing is, of dingen die niet kloppen. Het is aan elke vereniging zelf om melding te maken van wensen en suggesties bij de gemeente om een volgende versie van het Handhavingskader beter te maken. Meld ze ook voor deze website, hier verzamelen wij bij Tips alle suggesties zodat iedereen weet wat er al gemeld is.

  • In de tekst zijn soms delen schuingedrukt. Dit zijn wijzigingen die al aangebracht zijn op de originele tekst ter verduidelijking, zodat die meegenomen kunnen worden in een volgende versie van het Handhavingskader. In de blokken met de stappen zijn de zinnen completer uitgeschreven dan in het schema uit de Handreiking Handhavingskader, zonder schuingedrukt te zijn.

De stappen

1.

Bepaal mate van ernst

Bepaal de mate van bedreiging:
mild: volg probleem scenario 1 wanneer het geen zaak van de politie is.
ernstig: hanteer dan dit stappenplan

2.

Politie inschakelen

Bel met de politie indien u als bestuur een dergelijke situatie waarneemt en treed in overleg over wat te doen.

3.

Verzamel (bewijs)materiaal

Noteer direct wat voor soort situatie zich heeft voorgedaan en wie daar eventueel getuige van waren.

4.

Juridisch adviseur inschakelen

Contact opnemen met een juridisch adviseur.

5.

Eindresultaat

Het probleem is aangepakt. Dit houdt niet automatisch in dat het tuinlid geen lid meer is. Daarvoor moet het lidmaatschap opgezegd worden. Kijk daarvoor in probleemscenario 1 en neem de voorbeeldbrief waarin het lidmaatschap wordt opgezegd.

Toelichting op het stappenplan

Partijen

Bestuur van de volkstuinvereniging versus de tuinder (het lid van de volkstuinvereniging).

Introductie

Leden, commissieleden, bestuursleden worden bedreigd of ondervinden geweld door leden die het bijvoorbeeld niet eens zijn met de regels die gelden en/of onvrede hebben met de handhaving.

Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen milde en ernstige bedreiging om na te gaan welke procedures er doorlopen moeten worden.

Milde bedreiging en geweld is schelden, roddelen, bedreiging die naar inschatting vooral ongecontroleerde boosheid is. We verwijzen hiervoor naar de stappen in probleem scenario 1.

Ernstige bedreiging en geweld zoals fysiek geweld, discriminerende uitlatingen, schade aan materiaal is van ernstige aard. Gaat het om een gedraging die in het Wetboek van Strafrecht staat, denk aan belediging, bedreiging, geweld, aanranding, verkrachting, enz. dan altijd met de politie schakelen bij noodsituaties en/of door aangifte te doen.

Preventieve acties

De informatie en communicatie vanuit het bestuur over gemeentelijke kwaliteitseisen, (bestuurs- )reglementen en gewenst gedrag is helder. Het bestuur en commissies maken informatie makkelijk beschikbaar, bijvoorbeeld via de website of via nieuwsbrieven. Bestuursleden en commissieleden worden bij aantreden geïnformeerd over gewenst gedrag.

Besturen volgen de procedure van naleving en handhaving zoals vastgelegd is in de Handreiking, voor akkoord verklaard door de Algemene Leden Vergadering en verwerkt in statuten of in het huishoudelijk reglement. Besturen kunnen eventueel in overleg gaan met het platform voor advies in specifieke situaties.

Kijk voor meer info op Goede communicatie.

Toelichting op de stappen

Stap 1 – Bepaling ernst van de zaak

Eerst wordt er bepaald over welke mate van dreiging het gaat. Het gaat over milde dreiging wanneer het schelden, roddelen, bedreiging die naar inschatting vooral ongecontroleerde boosheid is betreft. Het gaat om ernstige dreiging wanneer het letterlijk genomen kan worden, fysiek geweld betreft of schade aan materiaal. Wanneer het gaat om milde dreigingen kunnen de stappen van scenario 1 gevolgd worden. Dit zijn namelijk niet strafbare gedragingen.
Wanneer het gaat om ernstige dreiging kunnen de stappen van dit scenario worden gevolgd.

Stap 2 – Politie inschakelen

Bij ernstige dreiging wordt er met de politie gebeld. Het bestuur doet aangifte bij de politie, of informeert de politie over de kwestie. De politie met de juiste bevoegdheden ondersteunt de vereniging. De politie beoordeelt tevens of er verder onderzoek gedaan wordt/ opsporing etc. De politie pakt de verdere handhaving op. Blijf goed met elkaar in contact. Soms leidt bijvoorbeeld een zaak tot heel veel onrust op het park. Neem in dat geval ook contact op met de politie. De politie kent maatschappelijke onrust teams en kan ondersteuning bieden. Bijvoorbeeld bij ernstige zaken, zoals een zedendelict tegen een minderjarige.

Stap 3 – Verzamelen (bewijs)materiaal

Noteer wat voor soort situatie zich heeft voorgedaan en wie daar eventueel getuige van waren. Documenteer e.e.a. goed, zodat de politie goed haar werk kan doen. Het dossier kan worden opgebouwd uit onder meer foto’s, video’s, whatsappberichten en ander bewijsmateriaal. Wat gebeurde, waar, wanneer, wie heeft het onder uw aandacht gebracht en wie waren erbij. Ga niet zelf onderzoek doen, maar praat eerst met de politie of zij de zaak oppakken. Indien de politie de zaak niet oppakt schakel dan eerst met een juridisch adviseur. Mogelijk is onderzoek dan wel nodig. Dit moet goed gebeuren.

Stap 4

Neem bij ernstige zaken altijd contact op met een deskundige (het platform?) over de te nemen vervolgstappen en de risico-inschatting per stap. Houdt de politie op de hoogte indien de betreffende persoon weer over de schreef (dreigt) te gaan of onrust ontstaat op het park.

Eindresultaat

(volgens het Handhavingskader) Vereniging heeft geen last meer van bedreiging. De vereniging heeft tevens een dossier opgebouwd van de gemaakte stappen.

NB Het eindresultaat volgens het Handhavingskader is erg optimistisch en niet afdoende. Het moet eigenlijk zijn: Het probleem is aangepakt. Dit houdt niet automatisch in dat het tuinlid geen lid meer is. Daarvoor moet het lidmaatschap opgezegd worden. Kijk daarvoor in probleemscenario 1 en neem de voorbeeldbrief waarin het lidmaatschap wordt opgezegd.

In de praktijk kan het dus voorkomen dat dit scenario niet volledig ondersteunt, omdat het betreffende lid nog geen toegang ontzegd is. Hiervoor is nog geen suggestie opgenomen in dit Handhavingskader. Tips daarvoor zijn welkom voor een volgende versie.

Verantwoordelijkheid

De eerstverantwoordelijke is de tuinder zelf, de tuinder is zelf verantwoordelijk om zichovereenkomstig de wet- en regelgeving te gedragen. Vervolgens is het bestuur van de volkstuinvereniging verantwoordelijk voor inschakeling van officiële handhavers (politie, BOA’s). De gemeente en de politie
kunnen in beeld komen op het moment dat er wet/regelgeving wordt overtreden.