Probleem scenario 6 – overlast en verstoring van de openbare orde

Dit stappenplan helpt te onderscheiden welke acties je moet ondernemen bij milde overlast of ernstige overlast. Bij ernstige situaties moet de politie of andere overheidshandhavers ingeschakeld worden.

Stappenplan bij probleem scenario 6

overlast en verstoring van de openbare orde

  • Hieronder een stappenplan bij het handhaven op volkstuinverenigingen van bovengenoemd scenario.
    Er zijn 10 scenario’s met stappenplannen. Dat kan zijn op het niet-naleven van gemeentelijke Kwaliteitseisen (die onderdeel zijn van de huurovereenkomst met de vereniging en waaraan alle leden zich moeten houden), de Statuten en reglementen. Maar ook andere kwesties zoals onenigheid, bedreiging, criminaliteit, verhuur en houtkachels. Kies het juiste scenario.

  • Uitgangspunt is dat alle leden op de hoogte kunnen zijn van de Kwaliteitseisen, Statuten en reglementen (via website of mailing) en dat zij beseffen dat lidmaatschap van de volkstuinvereniging inhoudt dat je je hieraan houdt. Zorg dus voor goede communicatie.

  • Ga in dit stappenplan telkens een stap verder als voorgaande stap niet het gewenste resultaat opgeleverd heeft.

  • Zorg voor goede dossiervorming door vastlegging van gesprekken, archivering van brieven, beslissingen in notulen van bestuursvergaderingen etc. zodat in geval je naar de rechtbank moet, de vereniging sterk staat met een zorgvuldig gevolgd stappenplan en bijbehorende documentatie.

Opmerkingen naar aanleiding van het Handhavingskader

  • In het document Handreiking Handhaving wordt gesproken over een ‘federatie’. Daarmee wordt een overkoepelend orgaan bedoeld waar alle volkstuinverenigingen terecht kunnen voor ondersteuning. Deze federatie is er (nog) niet. Ook wordt gesproken over een ‘juridisch bureau’. Dat is er (nog) niet.
    In de tekst op deze website zijn ‘federatie’ en ‘juridisch bureau’ vervangen door ‘platform’. De meeste volkstuinverenigingen zijn aangesloten bij het Platform Rotterdamse Volkstuinen of de Rotterdamse Autonome Parken. Wellicht kunnen die (tegen betaling) ondersteuning bieden.

  • De gemeente Rotterdam heeft aangegeven dat de Handreiking Handhaving ‘een levend document’ is. Waarschijnlijk kom je dingen tegen die in jullie situatie niet helemaal passend zijn, waarvoor een betere oplossing is, of dingen die niet kloppen. Het is aan elke vereniging zelf om melding te maken van wensen en suggesties bij de gemeente om een volgende versie van het Handhavingskader beter te maken. Meld ze ook voor deze website, hier verzamelen wij bij Tips alle suggesties zodat iedereen weet wat er al gemeld is.

  • In de tekst zijn soms delen schuingedrukt. Dit zijn wijzigingen die al aangebracht zijn op de originele tekst ter verduidelijking, zodat die meegenomen kunnen worden in een volgende versie van het Handhavingskader. In de blokken met de stappen zijn de zinnen completer uitgeschreven dan in het schema uit de Handreiking Handhavingskader, zonder schuingedrukt te zijn.

De stappen

1.

Bepaal mate van verstoring

Bepaal de mate van verstoring van openbare orde of overlast:
mild: volg probleem scenario 1 wanneer het geen zaak van de politie is.
ernstig: hanteer dan dit stappenplan

2.

Politie inschakelen

Bel met de politie indien u als bestuur een dergelijke situatie waarneemt en treed in overleg over wat te doen.

3.

Verzamel (bewijs)materiaal

Noteer direct wat voor soort situatie zich heeft voorgedaan en wie daar eventueel getuige van waren.

4.

Juridisch adviseur inschakelen

Schakel een juridisch adviseur in. 

5.

Eindresultaat

Het probleem is aangepakt. Dit houdt niet automatisch in dat het tuinlid geen lid meer is. Daarvoor moet het lidmaatschap opgezegd worden. Kijk daarvoor in probleemscenario 1 en neem de voorbeeldbrief waarin het lidmaatschap wordt opgezegd.

Toelichting op het stappenplan

Partijen

Bestuur van de volkstuinvereniging versus de tuinder (het lid van de volkstuinvereniging).

Introductie

Overlast en/of verstoring van de openbare orde, zoals geluidsoverlast en andere overlast of drugsgerelateerde overtredingen.

Preventieve acties

De gemeentelijke kwaliteitseisen, de APV (Algemene Plaatselijke Verordening), het Omgevingsplan en de regels van de vereniging zijn helder gecommuniceerd en altijd beschikbaar. De vereniging zorgt voor de informatievoorziening, bijvoorbeeld via een website of digitale informatie via een e-mail.

Kijk voor meer info op Goede communicatie.

Toelichting op de stappen

Stap 1 – Bepaling ernst van de zaak

Indien zich de situatie voordoet dat een lid (regelmatig) milde overtreding(en) begaat kunnen de stappen bij scenario 1 gevolgd worden. Indien het gaat om ernstige overtredingen kunnen de stappen van dit scenario worden gevolgd

Stap 2 – Politie inschakelen

Ook bij openbare orde verstoringen/ernstige overlast kan met de politie worden gebeld. Het bestuur kan aangifte doen bij de politie, of informeert de politie over de kwestie. De politie ondersteunt de vereniging. Tevens wordt er contact gezocht met de gemeente. De politie beoordeelt tevens of er verder onderzoek gedaan wordt/ opsporing etc. De politie pakt de verdere handhaving op.

Stap 3 – Verzamelen (bewijs)materiaal

Noteer wat voor soort situatie zich heeft voorgedaan en wie daar eventueel getuige van waren. Documenteer e.e.a .goed, zodat de politie goed haar werk kan doen. Wat gebeurde, waar, wanneer, wie heeft het onder uw aandacht gebracht en wie waren erbij. Ga niet zelf onderzoek doen, maar praat eerst met de politie of zij de zaak oppakken. Indien de politie de zaak niet oppakt schakel dan eerst met een juridisch adviseur. Mogelijk is onderzoek dan wel nodig. Dit moet goed gebeuren.

Stap 4

Schakel met een juridisch adviseur in het geval er sprake is van ernstige overlast en de politie verder geen actie onderneemt. Doe een melding bij de politie indien er weer sprake is van overlast.

Eindresultaat

(volgens het Handhavingskader) Vereniging heeft voldaan aan haar naleving. De vereniging heeft tevens een dossier opgebouwd van de gemaakte stappen.

NB Het eindresultaat volgens het Handhavingskader is erg optimistisch en niet afdoende. Er moet toegevoegd worden, iets als: Dit houdt niet automatisch in dat het tuinlid geen lid meer is. Daarvoor moet het lidmaatschap opgezegd worden. Kijk daarvoor in probleemscenario 1 en neem de voorbeeldbrief waarin het lidmaatschap wordt opgezegd.

In de praktijk kan het dus voorkomen dat dit scenario niet volledig ondersteunt, omdat het betreffende lid nog geen toegang ontzegd is. Hiervoor is nog geen suggestie opgenomen in dit Handhavingskader. Tips daarvoor zijn welkom voor een volgende versie.

Verantwoordelijkheid

De eerstverantwoordelijke is de tuinder zelf, de tuinder is zelf verantwoordelijk om zich overeenkomstig de wet- en regelgeving te gedragen. Het bestuur is vervolgens verantwoordelijk om de tuinder op overlast aan te spreken en draagt een deel van de verantwoordelijkheid bij de handhaving. De politie kan in beeld komen op het moment dat het gaat om ernstige overlast en de tuinder zich blijft gedragen in strijd met de wet- en regelgeving.